måndag, augusti 05, 2013

Det gäller att ta vara

I valet och kvalet om en morgonpromenad, men sedan kikade jag på vädret och ställde väckarklockan sekunden efter. Sova kan man ju göra andra dagar, när regnet faller från skyn och solen lyser med sin frånvaro. Det kan helt enkelt inte hjälpas :) 

Förresten, receptet på Pitemuffins - här kommer det. Men ta det med en nypa salt...jag höftade och duttade en hel del.

Ugnen - 175 grader. 

3-4 dl havregryn, jag använde fiberhavregryn för jag gillar hur det känns i maggen. 
1 msk kokosmjöl. 
1 dl lättmjölk, eller kanske lite till. 
2 tsk bakpulver. 
4 stora msk lågkaloriäppelmos (långt, påhittat ord) 
I dl kvarg
I,5 skopa proteinpulver. Jag hittade en slatt Cookies n' Cream - funkade ypperligt!
Kanel! 
3 äggvitor
1 äpple. 

Mixa ihop all ingredienser utom äpplet, det ska bli en ganska halvtjock sörja. Jag blandade i mer mjölk, eftersom dom vart så stabbiga senast. Skeda ner i formar. Skala och skär äpplet. Till slut ser det ut såhär: 

En msk flytande margarin i en kastrull, låt det smälta och blanda i en näve havregryn, sötningsmedel och kanel. Rör om tills det blir alldeles gottigt, och lägg det som en topping på muffinsen. In i ugnen i cirka 8-10 minuter, kolla kladdigheten efter ett tag. Detta recept räcker till 12 muffins, och smakar som en underbar äppelpaj.

Mums filibabba! 

Inga kommentarer: