måndag, juni 11, 2012

Har du den allra bästa förbränningen du kan ha?

Det är mycket tal om fettförbrännare just nu, men innan du rusar iväg för att shoppa piller - tycker jag att man kan ägna en tanke åt sin naturliga fettförbränning. Med tiden har jag lärt mig att optimera min kropps fettförbränning, många har en mycket lägre förbränning än vad dom borde. Lite saker man kan tänka på:

Muskler förbränner fett.
Därför kan det vara klokt i längden att även styrketräna när man vill ha en högre förbränning. Varje kilo muskler ökar din förbränning, och det är en effekt som håller i sig dygnets alla timmar.

Underskott av Kalcium sänker förbränningen.
Vet du med dig att du är dålig på att få i dig mejeriprodukter och annat kalciumrikt via kosten? Det sänker din förbränning. Att då börja ta ett tillskott av kalcium, eller bara bli bättre på att få i sig det, kan göra så stor skillnad som 5 kg(!) första året! Lämpligt är att få i sig 1000 mg Kalcium per dag, och då även kombinera det med Magnesium. D-vitamin förstärker dessutom Kalciumets effekt. Läs mer om kalcium och dess effekt på kroppsvikten HÄR. Men hur och varför? Studier visar att rikligt med kalcium förmår fettcellerna att släppa ut mer fett. Forskning visar också att upptaget av fett till fettcellerna minskar och att kroppstemperaturen ökar något.

Dricker du tillräckligt?
Vätskebrist sänker förbränningen rejält, dessutom kan en vätskeförlust på bara några procent - sänka din prestation med det tiodubbla. Förutom att du höjer din förbränning genom att ge kroppen vätskan den behöver, så "kostar" ett glas vatten 20 kcal för kroppen att ta hand om. Dricker du dina 8 glas vatten om dagen, så ökar du på din förbränning med 160 kcal om dagen. Dessutom mår man bättre, promise. Dessutom ska vattnet vara kallt...inte pissljummet... Förbränningen kommer till stor del av att kroppen är tvungen att värma vattnet till kroppstemperatur.

Sömn och stress.
Båda dessa har att göra med ämnet Kortisol, ett hormon som frigörs när man stressar - men även när man sover för lite. Kortisol är direkt kopplat till bukfetma, genom att insulinproduktionen höjs. Kortisol frigörs vid all slags stress, även träning som är en slags stress för kroppen, men medan kortvarigt frisläpp av Kortisol är fettnedbrytande - så är det när kroppen utsätts för långvarig stress det blir negativt. Därför är det viktigt att vila efter träning, sova ordentligt och inte stressa för att sänka nivåerna av kortisol.

Dessutom, är du trött och har sovit dåligt? Kroppen kommer inte kunna förstå varför, eller tänka "logiskt". Kroppen kommer vilja göra allt för att vara pigg, vilket innebär snabb energi i form av snabba kolhydrater. Även anledningen till varför man inte ska handla när man är trött och varför det alltid finns godis vid kassan. Godissuget är svårt att motstå när man är trött.

Koffein!
Ökar frisättningen av fett från cellerna, och inte minst: får dig att orka mer.

Krydda maten.
Starka kryddor ökar energiförbrukningen. Till dem hör senap, ingefära, chili och cayennepeppar. Med hjälp av dessa kan du öka energiförbrukningen med hela 200 kalorier om dagen!



Jag försöker fortfarande att ha den bästa förbränningen jag kan ha, även om jag inte aktivt försöker gå ner i vikt. Jag ser ingen anledning till att inte ha det?! Dessutom gör det ju att jag kan unna mig mer gosaker här i livet... Jag tycker man ska tänka med hjärnan när det kommer till kost och förbränning, men sedan kan man unna sig att tänka med hjärtat lite då och då. Som på lördagar...och lite på tisdagar...och...ja ni vet... Sedan får man göra hur man vill, om man vill komplettera med någon annan slags fettförbrännare.

(Sommaren 2010. En bit in på resan.)

2 kommentarer:

Martin sa...

Så bra skrivet av dig Sara :)

Sara sa...

Va glad jag blir, och vad rar du är ;)