onsdag, juli 04, 2012

"Har du bantat" frågade hon efter att ha tittat på mitt id-kort. "Nä" sa jag "jag har tränat, jag suger på att banta!"

"Hej, Kesella är ju jättegott, men är det bra att äta för att nå viktnedgång?
Har du gått på nån diet nån gång? Typ, nutrilett, camebridge...? "

Kesella är väldigt rikt på protein, de smaksatta ligger någonstans just under 20 gram men med lite mer kolhydrater än den naturella. Den brukar jag lyxa till det med ganska ofta, Vanilj är så god att munnen vattnas bara jag tänker på den. Den naturella lätta innehåller hela 32,5 gram protein, och endast 8,5 gram kolhydrater. Går att variera på miljoner sätt! Den höga mängden protein gör att det är mycket mättande, och bra näringsriktigt, rikt på kalcium.

■Kesella med äppelmos/rivet äpple, kanel. Blanda till en kräm och toppa med hackade mandlar.


■Byt ut en del av din morgonyoghurt/fil mot en burk lättkesella för att öka proteininnehållet. Till det äter du det du brukar (müssli, flingor, bär etc.)

■Kesella med lågkalori lingonsylt (eller din favoritsylt) och linfrö.

■Kesella med lite honung och valnötter.

■Blanda proteinpulver med vaniljsmak till en tjock kräm och ät tillsammans med kesella och blåbär.

■Mixa med frysta bär, lite vaniljsocker och lite yoghurt. Blir en nyttig glass.

Jag brukar ofta blanda min med Fun light och även ett par krossade digestivekex. Vaniljkesellan är en drööööm att äta tillsammans med färska jordgubbar...mmm....


Jag testade Cambridge i några veckor, och köpte även Nutrilett-shakes till och från för flera år sedan. Ironiskt nog gick jag aldrig ner ett gram med det, utan vågen visade istället åt andra hållet. Sedan jag började träna och äta bättre har jag aldrig haft en tanke på sådant. Jag vet vissa det har fungerat för, men jag tror att det är farligt att leta "genvägar" (och detta kommer från en som testat en jädra massa genvägar) eftersom det ofta är ett tankesätt man behöver förändra. Jag tänkte alltid att jag ville vara "smal" men gav alltid upp när de snabba genvägarna inte var så snabba och inte gav resultat. När jag började träna hade jag glömt bort den besattheten, och jag tror det var därför jag lyckades göra en förändring. Jag tror att det krävs mer motivation framför utseendet. Tänk ut några fler motivationsfaktorer...
Shit, nu vart det ett sådant där långt svar igen. Men det kommer ifrån att jag tycker det är så himla kul med frågor! Om ni inte orkade läsa hela, så svarar jag Ja på A och Ja på B.







2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svaret!

Anonym sa...

Enorma frågor här. Jag är mycket nöjd att kika din artikel. Tack så mycket och jag ser fram att röra dig. Kan du vänligen släpp mig ett mail?