söndag, november 07, 2010

Folk är idioter. Vissa i alla fall.

Grannen har skaffat sig en ny kvinna. Som har en hund, en blandras av kamphundstyp. Redan innan dom flyttat in, kom han över och sa att den inte var riktigt säker. Idag när jag, Dino och Kia skulle ta våran prommis, är hunden lös på gården. Den börjar springa mot oss, grannen ropar att den ska stanna. Vilket den gör. I en sekund. Sedan fortsätter den, när den korsat vägen och vår tomtgräns ryter jag åt den att stanna. Då kommer grannen över och tycker att "visst ska dom få hälsa". Jag säger att jag inte vill det, men han släpper ändå fram sin hund till Kia som sitter bredvid mig. Jag går för att ta fram barnvagnen, eftersom jag fortfarande bär på Dino. Kia följer med mig, och hunden följer efter Kia. Hunden har svansen rakt upp i luften och lägger hela tiden huvudet och tassar på Kias manke. Sinnebilden av en dominant hund. Jag säger vänligt att hans hund verkar vara lite dominant. "Den där!?" säger han "Nä, hon är värsta veklingen - mörkerrädd och allt". Jag hör hur båda morrar svagt. Kia springer bakom huset, och den följer efter. Jag kallar tillbaka Kia, och hon kommer. Då börjar hunden kapa av vägen tillbaka. När Kia har en meter kvar, ställer sig hunden mellan henne och mig och barnvagnen. Grannen säger skämtsamt "men, vad gör du Nova?". Kia börjar visa att det där är inte okej, och då smäller det. Högt och otrevligt bråk. Jag får tag på Kias rumpa, och drar tillbaka henne. Och han börjar sparka efter den andra hunden för att den inte ska komma efter. Skadekoll på Kia visar inget, förutom blod på en tand. Och några meter bort hör jag "men Nova! Blöder du?"

H.e.l.v.e.t.e.

Han skickar in sin hund. Och jag säger, fortfarande vänligt, att jag vill nog inte att dom ska hälsa mer. "Nämen, nog ska det där gå bra nog!" svarar han. Ja, men jag vill ändå inte att dom ska hälsa mer försöker jag igen. "Men, dom ska ju bara göra upp med sina inre känslor." säger han, samtidigt som han går hem till sig igen.

Är så jädra arg. Jag bad honom hur många gånger som helst att inte komma över. Att inte våra hundar skulle hälsa. Men ändå. Jag visste att det där skulle ske. Och att Kia skulle få in första och enda bettet, det kunde fan inte ha slutat sämre.

Någon som har en liten stuga till salu? Utan grannar? Långt ute i vidmarken. Bytes mot ett nyrenoverat hus på Villavägen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

nej men fy faaan!!! asså jag hade blivit livrädd för jag hatar då folk inte visar respekt och har man en hund som INTE är säker och nån ber att dom INTE ska hälsa vars är då problemet att respektera detta?!?! gud jag hoppas stackars kia slipper träffa den hunden igen!!!!

stå på dig!!!

Kraaam //frida ( www.shooooo.blogg.se )

Unknown sa...

Men vad f-n! Du kan ju alltid anmäla dom för att inte ha sin hund kopplad eller nåt.

Anolyon sa...

man kan väl inte anmäla någon för att deras hund är lös när ens egen också är det?

Men det lät som en väldigt otrevlig situation och jag tycker att du hanterade det riktigt bra Sara.. Fast jag skulle nog ryta lite högre och mer om det vore jag... Men nästa gång du ser att de är ute får du gå ut utan Dino så du kan vara beredd på alla fronter (Jag vet, du ska ju inte behöva men vad gör man?)

Sara sa...

Carin, dom får gärna ha sin hund lös - lika gärna som Kia ska få vara det. Men, dom får inte ha den lös på vår tomt. Jag vet inte om det finns någon lag som täcker in det, men i andra "hundlagar" ska man antingen ha hunden kopplad eller sådan lydnad att det motsvarar ett koppel. Jopp. Dino åker in fortast möjligast nästa gång :)

Sara sa...

Lagen om tillsyn över hundar, § 1:
Hund skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till dess natur och övriga omständigheter erfordras för att förebygga att den orsakar skada eller avsevärd olägenhet.
Anm. Hundägaren är alltid skyldig att hålla hunden under sådan uppsikt att den inte skrämmer, ofredar eller skadar människor och djur. Polisen är tillsynsmyndighet.

Malin sa...

Ingen rolig historia men tyvärr alltför vanlig..:(
Jag har dock en lösning på problemet.Sprid ett litet rykte om att grannens kvinna är otrogen,i Bureå sprids sånt där dravel fortare än en löpeld...När han får reda på det så dumpar han henne å hon drar med hunden...och sedan friiiid på jorden.:)////Malin

Elin sa...

Visste inte det fanns laga för sånt!! Skriv ut å lämna i deras postlåda!! :)