lördag, november 13, 2010

Jag är så less på hela den här genusdebatten.

Klä pojkar i blått, och flickor i rosa? Pojkar ska ha snickarbyxor och flickor klänningar? Ja. Och? Många som är inblandade i genusdebatten blir ju precis lika extrema. "Jag ska bara ha klänning på min flicka!" "Jag ska aldrig ha klänning på min flicka!". Hör ni? Lika, fast extrema åt varsitt håll. Det är inte hjärnkirurgi, det är kläder. Hos oss klär jag Dino i det jag tycker är snyggt, tills dess att han gör sig förstådd och kan tala om vad han tycker är snyggt. Oftast får han ha baggyjeans, som jag själv gillar. You get it? And don´t get me started om den där "1000 möjligheter istället för 2"-boken.

Så, det här skulle din mamma vilja säga dig.

Dino. Du är en pojke, du har en skruv (som du i och försig försöker dra bort med våld varenda gång vi byter blöja, men det har ju inte så mycket med detta att göra...). Men, den är där (tillsvidare...) och du är en pojke. Men inte vilken pojke som helst. Till att börja med är du mammas favoritpojke, och det är inte så lite. Du kan göra vad du vill i livet, trots att du är en pojke och din mamma handlar kläder på lindex killavdelning. För sådant sitter inte i kläder, utan i hur jag ska intala dig varje dag att du kan göra vad du vill i livet. För du är en fantastisk pojke. Du har inte bara 1000 möjligheter, du har en miljon! Du får göra vad du vill, laga bilar eller sminka människor. Bara du är lycklig. Du får älska vem du vill. Bara du är älskad. Och allt detta är ditt, allt vad världen har att erbjuda, trots att du är en kille. I killkläder. Det kommer du att veta. För mamma ska nöta in, att det inte finns begränsningar för dig.

Det här är inte genus, eller något annat. Det är bara kärlek, ovillkorlig kärlek. Barn är böcker med blanka sidor, det är vi som lär dom allt. För dom finns inget genus, så istället för att slösa tid på detta - varför inte bara lära dom att oavsett om dom har tjejkläder, killkläder eller springer nakna som Naken-Janne jämt så kan dom bli vad dom vill?

Bara en tanke.

Inga kommentarer: