fredag, september 21, 2012

Hur funkar ett samarbete, där inte alla parter är ärliga?

Att förändra sin kropp är ett samarbete mellan kroppen och hjärnan. Jag tror inte att man lyckas med en förändring innan både kroppen och framförallt hjärnan är ärliga. Ett exempel? Jag kom att tänka på det här inlägget när jag hörde det klassiska "jag har börjat träna, men inte tappat vikt. Fast muskler väger ju mer än fett".

Det har kanske blivit en dålig start? Det har kanske varit svårt att hålla kosten? Det har kanske blivit missade gympass? För man bygger inte muskler snabbt, särskilt tjejer på grund av testosteron (eller kanske avsaknaden av den). Tjejer får spendera många timmar i gymmet, med att lyfta tungt, för ens ett PAR kilo muskler. Och då snackar vi kanske tidsrymden ett år?

Så, det är förmodligen inte muskler - men det är okej det med. Helt okej. Det handlar liksom lite om vad man vill ha ut av det. Men kanske, bara kanske är det en liten ändring som behöver göras - ändra träning eller kost pyttelite. Grejen är, är man inte ärlig mot sin kropp så berövar man den chansen att nå sina mål!

Låter det som en massa svammel? Kanske. Det är tidigt på morgonen för ett djupt inlägg. Nu tycker jag vi fortsätter dagen! Jag tänkte starta med frukost, och att kliva upp ur sängen!

Godmorgon från mig och Didde!

4 kommentarer:

enbitavlivet sa...

Underbara Sara! Du har så rätt :) Hoppas Didde mår bättre och att ni får en finfin helg! Du missade Linus first time combat i onsdags, men som vanligt var du där och fightades i tanken ;) Kram :)

Sofie sa...

Så rätt, men så svårt. Vanorna sitter där de gör liksom! Men sakta men säkert så ändrar jag dem. Tack för en riktigt bra blogg, inspirerande, liksom "man kan bara man vill" :)

Sara sa...

Gulliga du! Så typiskt att jag missade hans combat-debut! Locka med honom fler gånger vettja :) Hoppas du har en toppenhelg också, combat imorgon? Kram!

Sara sa...

Tack för dina värmande ord, och jag håller med dig - det är inte det lättaste. Men man klarar mycket mer än man någonsin tror :) Lycka till på resan :) Kram!