måndag, april 01, 2013

Om konsten att sätta mål

Idag är första dagen för Friskvårdskompaniets 6-veckors-utmaning. Och oj vad jag har vänt in och ut på mig själv för att komma fram till mitt mål. Och funderat över förra årets utmaning, då läste jag alla saker som Jossan radat upp - hamnade till slut på "avstå godis" och tänkte att det här blir ju det svåraste av allt. Och utmaningar ska väl vara det allra svåraste? Så att det utmanar oss?

Ett år senare, med plugg till hälsocoach och en hel massa mental träning så ramlade poletten ned. Nu ett år äldre och lite visare, har jag lärt mig att mål ska vara positiva, konkreta, ens egna, realistiska och mätbara. Insikten slog mig i sängen, att avstå godis var ett konkret och till viss del mätbart mål. Men sättet jag valde det gjorde det inte till mitt eget. Och eftersom jag valde det på grund av att det var den största utmaningen, och inte något jag egentligen ville - så var det inte heller positivt. Och insikten känns bra, för dom där 6 veckorna kändes inte som mina och inte positiva.

Låter "avstå från godis" positivt? Jag älskar godis, så nej - även om det är positivt ur hälsosynpunkt. Hur skulle ni formulera det positivt? Har ni positiva mål? Klura på det.

Årets mål är följande:

*Styrketräna 3 gånger i veckan. Få in rutinen och tekniken.

*Springa två gånger i veckan, snart är det ju sommar - och jag hör elljusspåret kalla på mig. Och när elljusspåret är redo, då ska jag också vara redo.

*Alltid bara äta godis en dag i veckan, och inte så mycket godis - 2 hekto tänker jag mig. Det är ju egentligen den mängden som är god dessutom :)

Och mjäkiga eller inte, dom uppfyller alla kriterierna ovanför. Dom är mina, och dom kommer att ta mig längre än mitt mål förra året - ett mål som i slutändan tog mig ett steg tillbaka.

2 kommentarer:

Zandra sa...

Kul att du är med :) Bra utmaningar!!

Petra sa...

Du är så klok Sara!
Det är ju superbra mål!
Kram och lycka till :)