torsdag, september 01, 2011

Jag nådde för övrigt mitt absoluta viktmål för några dagar sedan.



Ni vet, man sätter ett viktmål som känns helt orealistiskt - man fnissar lite när man tänker det, så orealistiskt är det. Man tänker: "Det skulle jag vilja väga, men jag är nöjd med typ 5 kg". Någonstans längs med vägen blir det mer och mer möjligt, och för någon dag sedan skedde det.





60 kg....

Jag trodde helt allvarligt inte jag skulle ta mig dit, men gjorde det. Och under resans gång har själva målet blivit mindre viktigt, och fokus har istället hamnat på de förändringar jag känner i kroppen. Att den är starkare och snabbare, och hjärnan är piggare. Så, här kommer mina favoritträningar och lite om dom.


Jag började förra hösten med Mammacore, ett roligt pass där man får ta med sig sina små guldklimpar. Dock är det ganska enformigt - och man växer snabbt ifrån det. Dels blir det lite lätt, och dels blir det helt enkelt för jävla omöjligt när barnen börjar röra sig ifrån mattan. Jag hade läst om Bodycombat och var lite sugen att testa det. Jag gick på ett pass - var skitdålig - och älskade det. Energin, och glädjen - den fick en att känna sig urstark. Bodycombat är kampsportsinspirerad träning, med slag och sparkar i luften. Man får själv föreställa sig sin egen motståndare, och därför kan det vara precis vad man vill i hela världen! En person, en situation eller något någon har sagt till dig, eller ibland bara dig själv.


Under ett maratonpass (ett långt pass, när man testar flera olika träningar) så provade jag Bodypump för första gången. Det är träning i grupp, med skivstång och vikter och vansinnigt peppande musik och instruktör! Det är rolig träning för det finns alltid utrymme för förbättring, orka lite till - lyfta lite tyngre. Och jag ville kunna jonglera med min underbara son, med hög vikt och längdkurva. Därför passar den här träningen perfekt, man känner i princip hur man blir starkare. För att orka mer på mina gruppträningspass så insåg jag att konditionen skulle behöva en Extreme Makeover, bootcamp edition... Därför gick jag på spinning, ett roligt och svettigt sätt att göra av med lite extraenergi. Men sedan vill jag även slå ett slag för löpning - när man väl kommit igång med det, är det som att kroppen förstår att det här är jag gjord för. Det känns rätt. Jag vet numera vad Runners High är, och förstår varför folk springer så långt benen bär dom. Sedan så har jag tränat mycket Core, mest för att jag har känt efter graviditeten att det har behövts. På sistonde har jag istället varit på CardioCore - ett corepass med lite mer pulstoppar.

Så mina bästa tips är:





  • Hitta motivationen bortanför vågen. När vågen går nedåt långsamt, långsamt är det viktigare att fokus ligger på hur mycket friskare/starkare/snabbare/piggare du känner dig. Annars är det lätt att sluta på grund av avsaknad av resultat - när man i själva verket har en massa resultat!


  • Hitta träningen som får dig att gå igång. Testa en hel massa olika pass, och flera gånger - döm inte ut en träning efter en gång. Känslan kan vara helt annorlunda beroende på vilken instruktör som håller i det, din dagsform eller stämningen bland dom andra som tränar just idag. Om du vill testa lite olika - försök få en plats på ett Maratonpass, då det ofta är 4-6 olika populära träningsformer man får testa.


  • Gör inte för stora eller omvälvande förändringar direkt. Träna bara för att det är kul!


  • Pusha dig själv lite extra bara - hade jag inte gjort det, hade jag nog vänt i dörren på gymmet.


  • Ta hand om kroppen! Lär dig det grundläggande, att träna handlar till stor del om att bryta ner kroppen - för att bygga den starkare. Bygg den ordentligt liksom.

Träningen - tillsammans med mycket annat - har verkligen förändrat mig. Jag började längst bak på gruppträningarna, så himla obekväm med mig själv och med sitationen - om jag hade fått sjunka genom golvet. Vilken befrielse. Men sakta men säkert skedde en förändring, och nu står jag längst fram. Och jag genomför träningen med ett helt annat självförtroende. Tillsammans med mycket annat roligt i mitt liv, så är det ljusglimtar i tillvaron - och jag längtar så till varje pass, med mina underbara träningskamrater.

Blir du sugen att testa? Läsa mer? Då kan jag tipsa om att Friskvårdskompaniet har över 70 gruppträningspass varje vecka, det är mycket att välja på det.




3 kommentarer:

mamsen sa...

Grattis gumman. Jag minns när jag var 25 och hade gått ner 17 kg. Sen har det ju gått både upp och ner under åren men när jag väntade dig så vägde jag typ 50kg. Men det var då det. Och du har ju alla dom fördelar jag tyvärr inte hade med träning och då är det ju lättare att behålla sin vikt.
Men vill också säga att det var lite svårt att läsa den här nya stilen du har. Kram/mamma

mamsen sa...

Det var textstilen jag menade. Och inget annat. Kram

Sara sa...

Haha, jag förstod det :) Och jag håller med, den är lite knepig! Det får bli ett projekt för morgondagen :) Kram