tisdag, augusti 24, 2010

Om hur saker (kanske) var bättre för länge sedan. Kl. är 09.28.


Och nu menar jag inte månader, utan jag menar ÅR. Många år. Typ på artonhundratalet. Jag tror jag skulle passa in då - tidigt artonhundratal. Våran bil fyllde nämligen tre år igår (grattis Hyndan!) och i och med det, var vi ju tvunga försäkra upp den.

Jag: Hej. Jag skulle vilja försäkra upp våran Hynda. Och även ha Assistans och den här försäkringen bilextra.

Folksam: Ja, då ska vi se. Du har ju våran märkesförsäkring, för hyndor, och den innehåller Assistans redan.
Jag: Men bilextra? Det täcker mot stenskott va?!
Folksam: Märkesförsäkringen den täcker uppsåtlig skada på bil, takbox.
Jag: Men jag vill gärna ha bilextra, som täcker för stenskott och skador på klädseln.
Folksam: Nääää, men det går inte. Dom går inte att kombinera!

Så då är det alltså billigare att jag ger byns fyllo en 50-lapp, och sedan får han slå sönder rutan. Än att jag lämnar in den med ett stenskott.

Tänk på artonhundratalet. Då fanns det inte försäkringar. Det fanns inte 48 stycken olika försäkringsbolag. Skaffade man en bil var det bara att vara försiktig, och hoppas på det bästa! (Pricerunner hade inte klarat sig länge då...) Så jag tror jag skulle kunna passa in då.

Så grattis Hyndan. Vi har haft mycket bra stunder tillsammans, och nästan inga dåliga - och det tycker jag kännetecknar en bra bil. Hurra, hurra, HURRA!

Inga kommentarer: