lördag, mars 24, 2012

Att glida in på en räkpaj.

Till middag plockade jag fram mitt ess i rockärmen - räkpaj. Underbart god, och dessutom snabb och enkel. Det allra bästa med den är att den smakar till och med ännu bättre på kvällen. Med en kopp te.

Sugen? Då behöver du...

Allt som behövs till en vanlig pajdeg...typ tre dl mjöl och 125 gram smör kanske. Googla.
En burk med kräftstjärtar.
Ett gäng räkor. Jag föredrar skalade. Ni får göra hur ni vill.
En dl fint strimlad purjolök.
Några matskedar hackad rödlök.
Ett gäng champinjoner.
2 dl gräddfil.
1 dl majjo, jag brukar ta lättmajjo - mest för att det smakar likadant. Tycker jag.
2 matskedar chilisås, som Felix.
Salt och peppar.

Gör först pajskalet, grädda det och låt svalna.
Finhacka champinjoner och stek dom lite, låt svalna. Blanda allt annat, provsmaka, slafsa ner i pajskalet. Provsmaka igen. Garnera med lite räkor. Kanske provsmaka igen? Jamenvisst! Klart!

Och den är verkligen så god. Jag bjöd en vän på den för länge sedan, dagen efter ringde hon om receptet för att hon skulle laga den till middag.

Inga kommentarer: