torsdag, mars 01, 2012

Det kom en kommentar.


Klart som fan att jag skulle! För tre år sedan hade jag skakat på huvudet. 85-kilos-jag hade skakat på huvudet åt 57-kilos-jag.

85-kilos-jag som var tjugotvå år och hade högt blodtryck, som hade hög vilopuls för att mitt hjärta fick arbeta mer än det borde. Mitt gamla jag som samlade vätska som en vattensäng. Mitt gamla jag som var trött, och orkeslös. Mitt gamla jag som hellre mulade en kladdkaka, än rörde mig. Mitt gamla jag som gjorde mycket mindre, men ändå inte orkade mer. Jag hade skakat på huvudet åt bilden av den där tjugofemåringen, med perfekt blodtryck och 46 i vilopuls. Fyrtiosex. Som aldrig fick använda alla stödstrumpor hon beställde när hon vart gravid, för ojdå - ingen mer vätska. Som har energi, som har ork, vilja, självförtroende och styrka! Men av vilken anledning hade jag egentligen skakat på huvudet..?

Tänkte jag rätt då, eller nu?

(I grund och botten handlar det inte om ifall jag ser hälsosam ut...fast jag tycker att jag gör det. Det handlar om att det är såhär jag ser ut, NÄR jag är hälsosam...)

3 kommentarer:

Pia sa...

Alltså, det här är SÅÅÅ intressant!!! ja vad är hälsa??? Alla tycker olika. Du utmanar folk att verkligen tänka efter. Jag vet vad jag tycker men jag tror inte att speciellt många skulle hålla med mig heller. Men vet du vad jag tror?? Jo, jag tror att du sår små små frön lite här och var och får väl hoppas att fler tar sitt förnuft till fånga och vårdar sina kroppar bättre än de flesta gör i dag... KRAM på dig!!!

Anonym sa...

Jag tror de flesta bara är avundsjuka. Många som också skulle vilja göra den resan du verkar ha gjort, ta tag i sitt liv. Men vissa kanske inte har hittat sin motivation. Sen tror jag mycket är okunskap, som tidigare kommentaren nämnde, vad är hälsa? Hur ser man ut när man är hälsosam? Sen nämner du att du mår bättre, och det är ju viktigast men det är svårare att se på utsidan...

Sara sa...

Tack för era kommentarer, och tack Pia för att du tror att det sår lite frön! Jag vill att det ska så frön! Tack! Kram tillbaka!