torsdag, januari 24, 2013

Back på banan!

Jag känner mig piggare och fräschare än jag gjort på hela hösten! Träningsglädjen är tillbaks, viljan och ambitionerna finns där - igen. Det går inte längre på tomgång och lyckan är total.

Efter en sjukdomsdrabbad höst så vart mitt nyårslöfte att 2013 skulle bli ett friskt år. Givetvis kan man inte styra över allt, men det hindrar mig ju inte från att göra allt jag kan! Jag har hinkat i mig Mivi-Total, morgon och kväll. Försökt få min sömn. Tränat klokt och verkligen försökt känna efter hur kroppen känns. Arbetat på sömnen, arbetat på inställningen OCH...(det här har jag dessutom inte berättat än, jag har liksom väntat på hur det ska falla ut) arbetat på min kost.
Särskilt på veckorna.
Så här ser dealen ut, mellan mig och min kropp. Söndag till fredag, är planen att leva som en riktig renlevnadsmänniska. Så mycket jag bara kan. Inga halvfabrikat, bra mat lagad från grunden - nyttiga val. Försöka få i mig mina 5 frukt & grönt om dagen. Minska på saltet. Inte dricka Cola light (annars min stora svaghet här i livet) och även allt annat med sötningsmedel - dricka vatten. Se till att ta alla vitaminer/mineraler/antioxidanter min kropp behöver. Undvika koffein. Inget godis, och inga skumma saker på innehållsförteckningar som jag absolut inte förstår. Försöka hålla allting naturligt, typ hembakat bröd.

Lördagar tänker jag släppa på spärrarna, kanske glömma en vitamin, kanske äta hamburgare och men framförallt äta GODIS :)

Tanken med detta är att få en kropp som mår bra - alltid. Nu har det inte riktigt gått så lång tid, men det jag vet... Jag har inte varit sjuk i januari (förutom en känning av halsont som försvann snabbt som attan!). För er så låter nog inte detta som en lång period av friskhet, men då bör det tilläggas att under hela hösten var jag nog aldrig frisk en HEL månad :)



2 kommentarer:

enbitavlivet sa...

Vad härligt att höra Sara! I veckan har jag ÄNTLIGEN börjat styra upp från julens frossa också, och som vanligt är sötsuget det värsta... Jag kör fredag och lördag som "okej att äta godis" dagar och försöker hålla mig strikt däremellan, dock med zero som inslag. Men, jag tänker som så, det är bättre än alternativet! Även de små förändringarna räknas :)) Kör på fina Sara och fortsätt inspirera! ^^

Sara sa...

Det går faktiskt bättre än väntat! Jag är ju en riktig cola-junkie - men, jag ville som testa livet utan tillsatser! Och det går bra :) Mycket bra! Suger försvann nästan direkt - och det var jag inte beredd på! Lycka till du med, ikväll tänker jag äta godis så att det sjunger om det! Fortsätt inspirera du med! Kram!