tisdag, januari 22, 2013

Zengång

Någon som hört talas om det? Jag läste om det i en tidning när Dino var liten, Zengång innebär att man ska gå riktigt långsamt (tänk myrsteg) och lugnt. Det skulle vara bra för...något...och liknades vid meditation. Problemet är, som ni kanske redan listat ut, att man ser lite ut som en inbrottstjuv. En som är ute och rekar hus. Eller kanske bara som att man är tappad bakom en vagn.

Sedan vart Dino lite äldre, vi vandrade till lekparken tillsammans och det gick sådär lagom fort. Istället för att stressa upp mig och skynda på, så tänkte jag på artikeln jag läst - och försökte mig på Zengång. Jag går bara riktigt, riktigt långsamt...och vi stressar aldrig.

Idag, efter att jag sovit, så promenerade jag till förskolan för att hämta Dino. Lyssnade på musik, combatmusik, på vägen dit och arbetade upp en värme i kroppen. På vägen hem gick vi lugnt och stilla och pratade om Dinos dag. Utan att stressa. Då blir det som automatiskt som en Zengång, och banne mig om det inte fungerar som meditation!

Glad blir man då i alla fall :D

Inga kommentarer: