lördag, februari 11, 2012

Bodypump

Tittar ni också på gladiatorerna? Jannika Larsson har en alldeles utmärkt blogg på Body.se, hon vann SM i Bodyfitness 2011 och varje lördag klockan 20.00 kan man se henne som gladiatorn "Hyper". Hon är inspirerande. Läste i hennes blogg hur hon har försökt sträva efter att få kontakt i varje övning, varje repetion. Delvis att man ska känna i muskeln att det verkligen tar, varenda gång.

Jag har börjat tänka på det där när jag kör Bodypump. Så, när vi kör till exempel Biceps - så tänker jag intensivt på den muskeln och ser till att det känns varenda gång. Det hindrar mig från att börja använda resten av kroppen när den muskeln blir slut. Jag märkte en stor skillnad när det var rygg, och roddar. När jag tänkte på den muskelgruppen som det skulle ta på - vart jag inte alls slut i andra. Men vansinnigt slut i rätt muskel. I vanliga fall kompenserar man nog en hel del med armar när man börjar slarva på rygg. Som bonus såg jag dessutom en stor förbättring i tekniken, såg mycket bättre! Kul.

Idag är det träningsvärk som gäller. I bröst, axlar, triceps och mage. Och lite i benen. Ett bra pass med andra ord, jag längtar redan till nästa.

Inga kommentarer: