onsdag, februari 29, 2012

Svar!

Vilka kost förändringar har du gjort?

Rent generellt kan man säga att jag äter mycket mer, och fler mål. Förut kunde jag skippa frukost, äta mikropizza till lunch och något halvdant till middag. Mycket godis, fast jag njöt aldrig riktigt av varken mat eller godsaker. Jag tänkte aldrig på vad kroppen faktiskt behövde, som när det kommer till näringsämnen - och numera kan jag inte fatta skadan jag gjorde på kroppen. Jag drack inget i princip, kanske ett halvt glas om dagen - och till följd av det hade jag svullna ben till exempel, kroppen sparade på det som den trodde det var brist på.

Idag kan det se ut som följande:

Frukost: Ett stooort glas vatten, mackor och the. Eller gröt. Eller Kesella (om jag är stressad!)
Mellanmål: En näve nötter.
Lunch: Helt vanlig husmanskost, utan att utesluta något. Idag var det till exempel korv med bröd, igår kycklingwok.
Mellanmål: Kesella, Keso eller något annat proteinrikt. Ibland blir det en banan i stressen. Ibland både och.
Middag: En ordentlig, hemmalagad middag. Idag vart det pastasås och igår Köttsoppa. Bara vanlig, bra mat.
Kvällsmål: Proteinshake oftast.

Jag brukar dricka mellan 1,5-2 liter vatten varje dag, och ha godiskvällar 2 gånger i veckan och jag utesluter inget alls ur kosten, men försöker äta mycket protein under dagarna - för att kunna bygga liiiite mer muskler.

Min egen ihopknåpade teori är att när jag egentligen bara åt ett mål förr, så sänkte jag förbränningen till sparlåga. Sedan chockade jag kroppen med ett mål med helt orimligt mycket energi i, typ mikropizza. Numera äter jag betydligt mer kalorier på en dag (fast jag räknar inte) och sprider ut dom på flera mål. Jag håller förbränningen igång, har ett jämnt blodsocker och energi över hela dagen. Och kroppen mår bättre.

1 kommentar:

enbitavlivet sa...

Hahah, kom att tänka på nåt inlägg du gjort där du skrev om folk som äter enorma frukostar *Höjer upp handen!* Här åker havregrynsgröt, sylt, nötter, mjölk, hårt bröd, gurka, kokt ägg och té ner, every single day :p Och ändå är jag som Skalman, hungrig 3-4 timmar senare!! :) Så olika det kan vara :)