lördag, februari 18, 2012

Kosttillskott.

Jag fick en fråga om vilka kosttillskott jag tar...


Varje dag tar jag en liten finurlig tablett med vitaminer, mineraler och antioxidanter inbakat. Det är i princip samma tillskott som man kan köpa i vilken affär som helst, då heter det förmodligen "aktiv kvinna". Omega 3 tar jag också varje dag, det innehåller nyttiga fetter för kroppen och har en massa hälsofördelar (bra för hjärtat, synen och hjärnan).
Kalcium/Magnesium tar jag varje kväll innan jag lägger mig. Jag är dålig på att dricka mjölk, äta ost och andra kalciumrika livsmedel - det förebygger benskörhet, och vissa studier har även visat att en kalciumrik kost kan förebygga vissa sorters cancer. Kalcium kan även höja förbränningen, genom att fettcellerna kan släppa ut mer fett - upptaget av fett minskar - och kroppstemperaturen ökar något. Jag tar det på kvällen eftersom jag någonstans hört/läst att det skulle kunna göra så att man somnar lättare (inte för att det är ett så stort bekymmer) och sover bättre.

Ibland innan träningspass (då mest Bodypump) så brukar jag ta Kreatin. Det är ett ämne som naturligt finns i musklerna där det ger energi till muskelarbete. Under ett träningspass tar reserverna snabbt slut, och man blir trött i musklerna. Kreatin ger ökad styrka och uthållighet för musklerna. Inte ofta jag tar det, utan istället blir det oftast en Celsius eftersom Koffein har lite samma resultat (fast ett helt annat tillvägagångssätt).

Klart som korvspad va?

Inga kommentarer: