måndag, februari 13, 2012

Okej. Så man blir sjuk.

Sedan min exemplariska frukost igår morse, har jag ätit tre tuggor av en Subwaymacka - och några godisar på kvällen. Min kropp är inte riktigt mitt tempel just nu... Damn you body! Dom goda nyheterna är att det är nog inte magsjuka, utan snarare feber (riktigt hög) som får mig att må ap-illa.

Så jag tänkte vi skulle prata om sjukdom. När man startar från noll och börjar träna inträffar något som kallas för det "öppna fönstret". Det här brukar man känna av efter några veckor när man kan bli sjuk - på grund av att träningen innebär en extra belastning för kroppen. Fast ni vet, på ett bra sätt.

Och hur många har inte slutat träna då och inte kommit igen? Jaha. Ändra tänket - och hjälp istället kroppen att bli frisk snabbare. Fortsätt äta det kroppen vill ha och behöver, men se till att få i dig något (annars blir återhämtningen betydligt längre). Jag kämpade med min macka i över en timma imorse, men jag vet att jag måste äta.

Låt sjukdomen bli en lika aktiv del av träningen, som själva träningen är. Tänk dig att du har ett nytt jobb. Efter fyra veckor stöter du på ett stort bekymmer, dom flesta skulle lägga ner sin själ för att lösa det - och få skulle gå hem, och aldrig mer komma tillbaka. Arbeta aktivt mot att bli frisk igen (då är det lättare att komma igång, eftersom man inte lagt av helt)

Och kom ihåg att det går över, träning hjälper immunförsvaret och människor som tränar regelbundet håller sig faktiskt friska.

(Även om det inte känns så just nu, men jag tror faktiskt att folk med 22-månaders-dagis-killar var undantagna i undersökningen)

Inga kommentarer: