torsdag, januari 13, 2011

Jag har en varm fluffig känsla i magen. Ni vet när man är sådär glad att man inte kan låta bli att le. Irriterande, eller hur?


Jag tror det är för att Dino varit så lycklig idag. Vi har varit på Leos, och han har fått röja och riva. Hoppa och krypa. Och bara vara. Och umgåtts, både jag och Dino. Sedan fick han följa Mamma och Moster på Ica Maxi, där han har spenderat hela handlartiden med att smila upp sig mot främlingar. Vem som helst som går förbi hans gång, då ropar han efter dom (UUUHHH, UUUUH!) samtidigt som han hoppar. Och när dom tittar in ler han alltid sitt största leende - och ganska ofta brukar det sprida sig vidare.

Men. Nu var det en annan sak jag skulle berätta.


För även om han vart glad och lycklig, hela dagen. Är det vid två tillfällen idag, som han blivit alldeles extraordinärt, fantastiskt, otroligt lycklig.

Det första var på Leos. När Mamma hans åt en kycklingsallad, och helt plötsligt hade borta sin lilla burk med sötsur sås. Hon letade över bordet, men kastade till slut en blick på sin lilla Dino. Och döm om hennes förvåning, om hon inte ser honom - med sötsur-sås rinnande över hela sig. Samtidigt som han ivrigt slickar i sig det sista i burken. Det var det smaskigaste och mest smakrika han ätit, och just då var han vansinnigt lycklig. (Och kletig. Hade jag hållit upp honom mot en vägg, och släppt, hade han suttit kvar.)Nästa tillfälle var nu ikväll. Mannen skulle få en ny blöja innan det var dags att sova. Rumpan var torkad och torr, när jag upptäckte att det var slut blöjor inne på hans rum. Jag stängde dörren om nakenfisen, sprang nerför trappen till förrådet och hämtade nya. När jag kom upp igen satt mannen med ett brett leende. I en kisspöl. Och när han såg mig, hoppade nakenfisen ur pölen. Satte av i sitt aplika kryp, och skrattade och ropade MA-MA-MA-MA-MA! Då var han också genuint lycklig.


Jag vet verkligen inte hur många gånger jag skrattar varje dag, när jag är hemma med denna lilla krabat. (Jag har förövrigt en hel massa andra bilder, på alla dom andra söta barnen i min föräldragrupp. Men jag tog det säkra före det osäkra, och la bara upp Dinobilder. Inte för att ni inte är fina, för det är ni. Men alltid finns det någon som inte vill vara med på bloggen, och det respekterar jag.)

Inga kommentarer: