fredag, januari 28, 2011

Skulle ha behövt mig en drömtydare.

Första konstiga natten på länge - och man kan tro att Dino skulle ha något med det att göra. Men icket. Han har sovit som en liten bebis-stock. Kia däremot. Hon har varit upp i sängen. Hoppat ner ur sängen. Stått nedanför sängen. Lagt sig i hallen. Sprungit i trappor. Jag misstog det för nödighet - så 05.39 masade jag mig upp för att släppa ut henne. Flashade även underkläderna för grannarna, eftersom jag glömt att folk faktiskt är uppe den där tiden.

Men inget gör sådant underverk för piggheten som en liten prommis på tomten, iförd morgonrock vid 6-tiden. När vi alla kommit in - förstod jag äntligen vad som var fel. Det rasade snö från taket, och Kia hade fått för sig att det var farligt.

När jag till slut somnade om, hade jag den mest underliga drömmen. Jag och Dino skulle handla lördagsgodis, på godisvågen som vanligt. Men, jag tog en slags bakväg - och tänkte att jag skulle förklara för personalen varför jag kom in genom bakdörren. I alla fall, personalingången var inte så himla lätt. Det var två våningar med långt emellan, och inte fanns det trapp eller hiss. Det hängde jättestora bokstäver mellan våningarna som man skulle kliva på - fast mellan några skulle man bara hänga och pricka av en avsats. Jag tog mig till affären, upptäckte att dom hade stängt - och jag var helt ensam i en godisaffär. Om jag bara hade kommit ihåg den biten, hade ju det här varit en trevlig dröm. Jag tog av mig skorna (?!) för att plocka godis. Och sedan gick vi tillbaka. Hipps vipps var vi tillbaka vid utgången - men då kommer jag på att jag ju glömt skorna där (men självklart!) och jag måste tillbaka. Ut på bokstäverna igen, och jag hoppade och hoppade mellan dessa. Men sedan fick jag ett himla gung när jag skulle träffa av den där himla avsatsen, bestämde mig istället för att gå armgång till nästa bokstav. Men då började händerna glida, och jag kände hur jag tappade greppet. Tittade ner, och där är ett hårt galleriagolv med en stor grön matta. Säkert 50 meter ner, och sen tappar jag greppet. Jag vaknar av en sådan där otäck fallkänsla

Vilken tur att det är lördag snart. Jag tror att boten kan vara en redig godispåse.

Inga kommentarer: