torsdag, januari 06, 2011

Det är kallt ute, runt minus 25. Heta tankar.

Och jag sitter uppe för att pannan ska få bli varm en sista gång innan det är dags för natten. Skänker mina tankar till Ann, min före detta arbetskamrat - och min träningskamrat numera, som sitter med ytterkläder och fingervantar inomhus. Vi har ju både vedpanna och luftvärmepump, och ikväll tackar jag högre makter för eldningen. Luftvärmepumpen funkar inte särskilt bra i dessa temperaturer.
Men en sak jag ofta funderar på. Vet ni hur svårt det kan vara att få igång en brasa? Man laddar den med papper. Med näver (eller träskinn som jag kallade det när jag var liten). Med ved. Och man blåser. Och laddar med mer papper. Man börjar fundera på att slanga bensin ur hyndan, för kanske, bara kanske, att det kan brinna. Och jag slår vad om att hade jag lagt en brinnande bit papper och ett litet, litet vedträ på köksgolvet - då hade bara murstocken stått kvar. Gör det då insidan av våran vedpanna till det mest brandsäkra stället i huset?

Ironiskt.

Men glad är jag att den finns. Annars hade jag nog också suttit här med ytterkläder och fingervantar.

Inga kommentarer: